Παρά τις μεγάλες προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν από την κ. Γαζή και τον κ. Περγαντά
Φρούδες οι ελπίδες για το δρόμο Ιτέα – Γαλαξίδι
-Ενώ το εξήγγειλε κατ’ επανάληψη ο κ. Περγαντάς, τώρα η κ. Γαζή ισχυρίζεται ότι δεν έχει σχέση η περιφέρεια με το έργο και παραπέμπει στο υπουργείο Μεταφορών, πετώντας τη «μπάλα» έμμεσα πλην σαφέστατα στη Βουλευτή.
«Ο οδικός αυτός άξονας είναι εξαιρετικά σημαντικός και εθνικού ενδιαφέροντος και θα πρέπει όλοι οι αιρετοί να πιέσουμε για την ένταξη του στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ενίσχυσης Προσπελασιμότητας του Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και την υλοποίηση του έργου», επισημαίνει η κ. Γαζή.
Το θέμα δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Η ώρα της Φωκίδας»
Την πάγια τακτική του προς απόσυρση πολιτικού προσωπικού με τους ανευθυνοϋπεύθυνους και τους τακτικισμούς ακολουθεί κατά πόδας η Αντιπεριφερειάρχης Φωκίδας κ. Γιώτα Γαζή, όπως προκύπτει από την απάντηση της σε σχετική ερώτηση της εφημερίδας μας για το δρόμο Ιτέα – Γαλαξίδι, για τον οποίο τώρα δείχνει ως υπεύθυνο το υπουργείο Μεταφορών, πετώντας εμμέσως αλλά σαφέστατα το «γάντι» στη Βουλευτή.
Ωστόσο, το έργο αυτό είχε εξαγγείλει με καμάρι ο ίδιος ο περιφερειάρχης κ. Κλέαρχος Περγαντάς το Μάρτιο του 2011 από το Δημαρχείο της Άμφισσας, τονίζοντας μάλιστα ότι «θα δημοπρατηθεί άμεσα η Α φάση του έργου και συγκεκριμένα το υποέργο Ιτέα – Γαλαξίδι με προϋπολογισμό 50 εκ ευρώ. Στη συνέχεια αρκετές φορές ακόμη αναφέρθηκε στο εν λόγω κομμάτι παρουσιάζοντας την δημοπράτησή του ως τετελεσμένο γεγονός και μάλιστα ως «δικό τους έργο».
Ακόμη και στα τέλη Μαρτίου του 2013 (22/3/2013) σε επικοινωνία που είχαμε με το γραφείο Περιφερειάρχη για να πληροφορηθούμε σχετικά με την πορεία του έργου, η απάντηση που πήραμε με μήνυμα του ιδίου μέσω της γραμματέως του ήταν ότι το θέμα χειρίζεται αποκλειστικά η κ. Αντιπεριφερειάρχης κ. Γιώτα Γαζή, όπως και όλα τα έργα, ανεξαρτήτως προγράμματος και προϋπολογισμού που αφορούν τη Φωκίδα. Μάλιστα, την αρμοδιότητα της περιφέρειας Στερεάς επί του έργου μας επιβεβαίωσε και το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου που χειρίζεται το θέμα κεντρικά, αλλά και το γραφείο του ΓΓ Δημοσίων Έργων που ισχυρίστηκε ότι «καθ’ ύλην αρμόδια είναι η περιφέρεια».
Μετά λοιπόν από τόσες εξαγγελίες και διαβεβαιώσεις και ενώ η εφημερίδα μας από τον Απρίλιο είχε επισημάνει ότι το έργο δεν θα εκτελεστεί από αυτό το χρηματοδοτικό πακέτο, έρχεται η κ. Γαζή και μας πληροφορεί ότι αρμόδιο να απαντήσει στα ερωτήματα που θέσαμε είναι το υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων.
Πέρα από το «χαριτωμένο» των χειρισμών και τη λογική του «αν γίνει το έργο το πιστώνομαι εγώ, αν χαθεί τα φορτώνω στους άλλους», την οποία δεν αμφιβάλαμε καθόλου ότι έχουν πολλοί αιρετοί, φαίνεται ότι επί της ουσίας έργο δεν υπάρχει. Τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, από την απάντηση της κ. Γαζή καταλαβαίνουμε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε τίποτε.
Το ερώτημα που απευθύναμε
Το ερώτημα που καταθέσαμε στις 7/11/2013 έχει ως εξής:
«Παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε εντός των χρονικών ορίων της κείμενης νομοθεσίας, για την πορεία του υποέργου, που αφορά στην κατασκευή της Εθνικής Οδού, τμήμα Ιτέας – Γαλαξιδίου και συγκεκριμένα τα εξής:
1) Σε τι στάδιο βρίσκεται το έργο;
2) Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την προκήρυξή του;
3) Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του;
4) Αναλυτικά τις ενέργειες που έχουν γίνει με χρονολογική σειρά, προ και μετά σύστασης της Περιφέρειάς σας».
Η απάντηση της κ. Αντιπεριφερειάρχη
Όπως γνωρίζετε ο οδικός άξονας Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο είναι τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και τμήμα του Ευρωπαϊκού άξονα Ε65.
Πρόκειται για έργο που εντάσσεται στην κατηγορία «μεγάλα έργα» και διαχειρίζεται το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Άρα, τα ερωτήματα σας, 1,2 και 3 θα πρέπει να τα απευθύνεται στο αρμόδιο Υπουργείο που εκπονεί τις μελέτες.
Ο οδικός αυτός άξονας είναι εξαιρετικά σημαντικός και εθνικού ενδιαφέροντος και θα πρέπει όλοι οι αιρετοί να πιέσουμε για την ένταξη του στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ενίσχυσης Προσπελασιμότητας του Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και την υλοποίηση του έργου.
Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας παρακολουθεί την πορεία του έργου, πιέζει για την ωρίμανση του και διευκολύνει όπου επιβάλλεται. Από σύστασής της είχε συνεχείς συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αλλά και τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες.
Συγκεκριμένα έγιναν συναντήσεις:
1) Του Περιφερειάρχη του Κλέαρχου Περγαντά και της Αντιπεριφερειάρχη κας Παναγιώτας Γαζή με τον τότε Υπουργό Υποδομών κο Μαγκριώτη (08-12-2011),
2) με ο\\τον αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κο Σταύρο Καλογιάννη (30-11-2012) και
3) με τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ΚΟ Μιχάλη Χρυσοχοΐδη (11-07-2013).
Συγχρόνως, έχουν γίνει τουλάχιστον 5 συναντήσεις της Αντιπεριφερειάρχη Κας Γαζή με τον γενικό Γραμματέα του Υπουργείου τον ΚΟ Οικονομίδη και συνεχείς συναντήσεις των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.
Συναντήσεις εργασίας για την απεμπλοκή προβλημάτων της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία και έχει εγκριθεί, έγιναν και στο γραφείο της Αντιπεριφερειάρχη με τη Διευθύνουσα Υπηρεσία του Υ.ΠΕ.Κ.Α. την Ε.Υ.Π.Ε. και την Ι’ Ε.Π.Κ.Α. Δελφών όπου επιλύθηκαν προβλήματα και για την Μ.Π.Ε.
Ήδη μετά την συνάντηση με τον Υπουργό κο Χρυσοχοΐδη, έχει γίνει πρόταση από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου, ένταξης του οδικού άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταφορών της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Η πρόταση αφορά στην ολοκλήρωση της Βελτίωσης και της Αναβάθμισης του οδικού άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο ο οποίος είναι τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ – Μ) και αποτελεί τμήμα του Ευρωπαϊκού Άξονα Ε65 του οδικού δικτύου «Ε».
Η πρόταση περιλαμβάνει τρία τμήματα:
Τμήμα Α: «Μπράλος – Αρχή Παράκαμψης Γραβιά» και «Τέλος Παράκαμψης Γραβιάς – Αρχή Παράκαμψης Άμφισσας»
Τμήμα Β: «Ισόπεδος Κόμβος Δελφών – Αγ. Νικόλαος»
Τμήμα Γ: «Τελος Παράκαμψης Άμφισσας – Ισόπεδος Κόμβος Δελφών» και «Αγ. Νικολάου – Αρχή Παράκαμψης Ναυπάκτου».
Τα ως άνω τμήματα βρίσκονται στο στάδιο μελετών, για τις οποίες υπάρχει η σχετική ωριμότητα αλλά κι επιλεξιμότητα μιας και ανήκουν στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.
«Παιζόταν» η τύχη του από την Άνοιξη
Για το τμήμα Ιτέα – Γαλαξίδι τον Απρίλιο του 2013 γράφαμε:
«Οριακά το Ιτέα – Γαλαξίδι, αν έχει οικονομική επάρκεια ο ανάδοχος»
Για το τμήμα Ιτέα – Γαλαξίδι ο ίδιος ο περιφερειάρχης Κλέαρχος Περγαντάς, αλλά και η αντιπεριφερειάρχης Γιώτα Γαζή έχουν δεσμευτεί για την εκτέλεση του έργου, για το οποίο μάλιστα ο πρώτος είχε κάνει αρκετές συναντήσεις στο υπουργείο.
Ωστόσο, το έργο «φλερτάρει» με το χρόνο για απένταξη, αφού θα πρέπει μέχρι τις 31/12/2015 να έχει ολοκληρωθεί, παραδοθεί και εξοφληθεί, δεδομένου ότι λήγει το ΕΣΠΑ. Το έργο, όπως πληροφορηθήκαμε από το αρμόδιο τμήμα της ΠΑΘΕ που ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, προς το παρόν εξελίσσεται ομαλά, καθώς έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, η οποία βρίσκεται σε φάση εγκρίσεων. Όμως, μετά την έγκρισή της και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης θ’ ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου, η οποία θα συνοδευτεί αναγκαστικά με την περίοδο ενστάσεων που είναι τρομερά χρονοβόρα. Σύμφωνα πάντως με την αρμόδια Διεύθυνση η προκήρυξη του έργου δεν πρέπει ν’ αναμένεται πριν το τέλος του 2013, αρχές του 2014. Όσο για την επιλογή αναδόχου, στην καλύτερη περίπτωση θα τον έχουμε ένα εξάμηνο αργότερα. «Με την οικονομική κρίση που κυριαρχεί στην αγορά και την μείωση των έργων, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι θα έρθουν πολλοί με “βαριά” πτυχία –όπως απαιτείται- και είναι λογικό να αναμένουμε ενστάσεις που θα μας καθυστερήσουν», μας λέει υπηρεσιακός παράγοντας, δίνοντας το κλίμα ανησυχίας για την απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου.
Σύμφωνα με τη μελέτη πάντως που έχει ήδη ολοκληρωθεί και βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης, ενώ ο προϋπολογισμός του είναι 50.000.000 ευρώ και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης μέχρι το τέλος του 2015 που λήγει το ΕΣΠΑ. Το έργο είναι ήδη προ ενταγμένο με τη μελέτη του, η οποία κοστίζει 300.000 ευρώ.
Το έργο, δεν έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας, διότι δεν περιλαμβάνει ασυνήθιστα τμήματα, με εξαίρεση δυο γέφυρες (ανισόπεδους κόμβους), στο Λαρνάκι και στην κλειστή στροφή για Γαλαξίδι. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μικρό τμήμα13 χιλιομέτρων . «Προλαβαίνει να γίνει, με την προϋπόθεση ότι η εταιρεία που θα βγει ανάδοχος θα έχει την οικονομική επάρκεια να καλύψει τη χρηματοδότησή του, μέχρι να βγουν οι λογαριασμοί», εκτιμούν ειδικοί και πάντα με την επιφύλαξη ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά με τις ενστάσεις. Το έργο, όπως περιγράφεται στις μελέτες, έχει μια λωρίδα κυκλοφορίας για κάθε ρεύμα και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Πρέπει δε, να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο κομμάτι ανήκει στον οδικό άξονα Λαμία – Αντίρριο, ο οποίος είναι επίσημα χαρακτηρισμένος μέρος του Ε65. Αυτό συνεπάγεται πως πρέπει οπωσδήποτε να εκτελεστεί, για ν’ ανοίξει ο δρόμος της χρηματοδότησης των υπολοίπων τμημάτων. «Είναι σημαντικό να φανεί στην Κομισιόν ότι η χώρα ενδιαφέρεται για την ολοκλήρωση του Ε 65 και προχωράει σε αυτό το μέρος του. Δηλαδή πρέπει να δείξουμε ότι το θεωρούμε απαραίτητο, το θέλουμε. Αν προλάβουμε να το εκτελέσουμε μέχρι το 2015 έχουμε πολλές ελπίδες να συγχρηματοδοτηθεί από το 2ο ΕΣΠΑ το άλλο τμήμα του Μπράλου – Άμφισσας».
Για το τμήμα Ιτέα – Γαλαξίδι ο ίδιος ο περιφερειάρχης Κλέαρχος Περγαντάς, αλλά και η αντιπεριφερειάρχης Γιώτα Γαζή έχουν δεσμευτεί για την εκτέλεση του έργου, για το οποίο μάλιστα ο πρώτος είχε κάνει αρκετές συναντήσεις στο υπουργείο.
Ωστόσο, το έργο «φλερτάρει» με το χρόνο για απένταξη, αφού θα πρέπει μέχρι τις 31/12/2015 να έχει ολοκληρωθεί, παραδοθεί και εξοφληθεί, δεδομένου ότι λήγει το ΕΣΠΑ. Το έργο, όπως πληροφορηθήκαμε από το αρμόδιο τμήμα της ΠΑΘΕ που ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, προς το παρόν εξελίσσεται ομαλά, καθώς έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, η οποία βρίσκεται σε φάση εγκρίσεων. Όμως, μετά την έγκρισή της και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης θ’ ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου, η οποία θα συνοδευτεί αναγκαστικά με την περίοδο ενστάσεων που είναι τρομερά χρονοβόρα. Σύμφωνα πάντως με την αρμόδια Διεύθυνση η προκήρυξη του έργου δεν πρέπει ν’ αναμένεται πριν το τέλος του 2013, αρχές του 2014. Όσο για την επιλογή αναδόχου, στην καλύτερη περίπτωση θα τον έχουμε ένα εξάμηνο αργότερα. «Με την οικονομική κρίση που κυριαρχεί στην αγορά και την μείωση των έργων, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι θα έρθουν πολλοί με “βαριά” πτυχία –όπως απαιτείται- και είναι λογικό να αναμένουμε ενστάσεις που θα μας καθυστερήσουν», μας λέει υπηρεσιακός παράγοντας, δίνοντας το κλίμα ανησυχίας για την απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου.
Σύμφωνα με τη μελέτη πάντως που έχει ήδη ολοκληρωθεί και βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης, ενώ ο προϋπολογισμός του είναι 50.000.000 ευρώ και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης μέχρι το τέλος του 2015 που λήγει το ΕΣΠΑ. Το έργο είναι ήδη προ ενταγμένο με τη μελέτη του, η οποία κοστίζει 300.000 ευρώ.
Το έργο, δεν έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας, διότι δεν περιλαμβάνει ασυνήθιστα τμήματα, με εξαίρεση δυο γέφυρες (ανισόπεδους κόμβους), στο Λαρνάκι και στην κλειστή στροφή για Γαλαξίδι. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μικρό τμήμα
Πρέπει δε, να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο κομμάτι ανήκει στον οδικό άξονα Λαμία – Αντίρριο, ο οποίος είναι επίσημα χαρακτηρισμένος μέρος του Ε65. Αυτό συνεπάγεται πως πρέπει οπωσδήποτε να εκτελεστεί, για ν’ ανοίξει ο δρόμος της χρηματοδότησης των υπολοίπων τμημάτων. «Είναι σημαντικό να φανεί στην Κομισιόν ότι η χώρα ενδιαφέρεται για την ολοκλήρωση του Ε 65 και προχωράει σε αυτό το μέρος του. Δηλαδή πρέπει να δείξουμε ότι το θεωρούμε απαραίτητο, το θέλουμε. Αν προλάβουμε να το εκτελέσουμε μέχρι το 2015 έχουμε πολλές ελπίδες να συγχρηματοδοτηθεί από το 2ο ΕΣΠΑ το άλλο τμήμα του Μπράλου – Άμφισσας».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου